--- In khodshenasi@yahoogroups.com, ali bayat <ali_raz_b@...> wrote:
>سلام، ميشه از نويسنده خواهش كنم توضيح بدهد منظور از "كمپاني ذهن
انساني"، "بداهت ذاتي" ، "بداهت تجربي" و "حقيقت فكر" چيست؟
حقيقت فكر اصلا معنا دارد؟
ضمنا در مورد اينكه بعضي از به اصطلاح عرفا ميگويند بايد خدا را با دل
درك كرد (و نه با ذهن يا فكر)، اين استدلال كه : "چون خدا همه جا هست پس
دليلي ندارد كه فقط با دل درك شود"، اشتباه است. اگر خدا همه جا باشد،
غير از "درك" آن توسط وجود خود، به چه وسيله ي ديگري امكان "درك" آن وجود
دارد. وقتي صحبت از "درك" ميكنيد غير از "وجود خود"، وسيله ي ديگري براي
اينكار نيست.
> kasi kherad ra naf nimikone migam ziyad shologh mikonim va gonde
harf mizanim
>
> --- On Sat, 8/16/08, IMAN ROSHANGAR <iman_roshangar@...> wrote:
>
> From: IMAN ROSHANGAR <iman_roshangar@...>
> Subject: Re: [Khodshenasi] معرÙت شناسي ٠خردگرايي
> To: khodshenasi@yahoogroups.com
> Date: Saturday, August 16, 2008, 7:48 PM
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> سلام
> (این نقدر را به Ù†Ùیسنده اش ارسال
کنید(بابی Ú©ÙÙ‡ÛŒ
> !در ضمن ذهنی Ú©Ù‡ Øاضر نیست خرد را
بپذیرد،چگÙنه Ù…Ùجب رÙتار خردمندانه Ø´Ùد؟
> شاد ٠رها
>
>
> IMAN ROSHANGAR
> http://www.imanika. comÂ
> Â
>
> --- On Wed, 8/13/08, ali bayat <ali_raz_b@yahoo. com> wrote:
>
> From: ali bayat <ali_raz_b@yahoo. com>
> Subject: Re: [Khodshenasi] معرÙت شناسي ٠خردگرايي
> To: khodshenasi@ yahoogroups. com
> Date: Wednesday, August 13, 2008, 10:26 AM
>
>
>
>
>
>
>
>
> مطالبها ٠بØØ« های ما از ÙلسÙÙ‡
ÙماÙرای ÙلسÙÙ‡ پایین نمی اید ÙÙ„ÛŒ Ù…ØتÙای
زندگی ما به Ù¾ÙÛŒ بند است Ùقتی قلم بدست
Ù…ÛŒ گیرم گنده گنده Ù…ÛŒ Ù†Ùیسم ÙÙ„ÛŒ Ù…ØتÙای
زندگی ام اینکه نیم ساعت قبلش با همسرم
سر شگستن استکان زدیم سر ٠کله هم
>
> --- On Mon, 8/11/08, IMAN ROSHANGAR <iman_roshangar@ yahoo.com> wrote:
>
> From: IMAN ROSHANGAR <iman_roshangar@ yahoo.com>
> Subject: [Khodshenasi] معرÙت شناسي ٠خردگرايي
> To: iman.roshangar@ gmail.com
> Date: Monday, August 11, 2008, 3:32 PM
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> معرÙت شناسي ٠خردگرايي
> Â
> در ارتباط با خرد ٠خرد گرايي كه سئÙال
عده اي از دÙستان دانشج٠بÙده است ØŒ
مناسب ديدم كه به ØªØ´Ø±ÙŠØ ÙلسÙÙŠ اين Ù…ÙضÙع
بپردازم . هر چند كه در مطالب دÙستان تا
ØدÙدي بدان اشاره گرديده است ØŒ ليكن در
اين مقال به بسط اين Ù…ÙضÙع Ø®Ùاهم پرداخت .
> بطÙر Øتم بر كسي Ù¾Ùشيده نيست كه خرد
Ù…ØصÙÙ„ Ù‚ÙÙ‡ Ùاهمه انساني ٠خرد گرا نيز به
كسي اطلاق مي گردد كه ازاين استعداد
بتÙاند بنØÙمطلÙب استÙاده كند . البته
بطÙر Øتم انسانها از نيرÙÙŠ عقلاني Ø®Ùد
استÙاده مي كنند Ùلي در اينجا بØØ« بر سر
خرد گرايي در مسائل ريشه اي ٠اعتقادات
بعبارتي ديگر در جهانبيني ٠ايدئÙÙ„ÙÚ˜ÙŠ
مي باشد . هنگامي كه ÙÙئر باخ اثبات مي
كند كه مطلق مد نظر هگل چيزي بجز خدا
نيست ٠مي Ú¯Ùيد كه اين Ù…Ùاهيم تÙسط Ù‡Ú¯Ù„
به شكلي ديگر Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ اند ٠از طرÙÙŠ نيز
بر خرد گرا بÙدن Ù‡Ú¯Ù„ معترÙيم ØŒ اين سئÙال
Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ گردد كه پس خرد گرايي نتايج
نادرست نيز مي
> تÙاند ببار Ø¢Ùرد( البته چنانچه چنين
نتيجه گيريهايي را نادرست بدانيم ) .
> در اينجا اين مطلب به ذهن خطÙر مي كند
كه صر٠استÙاده از Ù‚Ùاي Ùاهمه اهميت
دارد هر چند نتيجه نامطلÙب به بار آيد Ù
يا استÙاده از Ù‚Ùاي Ùاهمه Øتما نتيجه
مطلÙب به بار Ø®Ùاهد داشت . با اين مقدمه
سعي در ØªØ´Ø±ÙŠØ Ù†ØÙÙ‡ عملكرد كمپاني ذهن
انساني را دارم كه در ارتباط مستقيم با
خرد گرايي نيز      مي باشد .
> در باب معرÙت
> غرض از معرÙت د٠مقÙله بكار بردن رÙشي
براي شناسايي ٠دستيابي به نتايجي ÙاضØ
مي باشد .رÙشهاي شناسايي پارهاي از
Ùعاليتهاي ذهني هستند مانند درك كردن ØŒ
بخاطر Ø¢Ùردن ØŒ تصديق كردن ØŒ استدلال ØŒ
تامل ٠غيره . نمÙنه اي از نتايج شناسايي
قضاياي علمي مي باشند مانند قانÙÙ† جاذبه
ØŒ قضيه ÙيثاغÙرث ٠غيره . در نظر داشته
باشيد كه نتايج شناسايي Ù…Ùاهيمي هستند
كه مجمÙعه اي از رÙابط در آنها صÙرت
بندي گرديده است .
> در بØØ« معرÙت شناسي ØŒ رÙشها ٠نتايج
شناسايي Ù…Ùرد ارزيابي قرار گرÙته ØŒ صدق
٠كذب آنها تعيين مي گردد . اگر درستي عمل
شناختن ٠نتيجه شناسايي را Øقيقت آن
Ù…ÙضÙع بناميم ØŒ اين Ù…ÙضÙع Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÙŠ گردد
كه Øقيقت چيست ٠يا ماهيت Øقيقت چيست ØŸ
اين اÙلين مسئله اساسي در بØØ« معرÙت
شناسي مي باشد .
> در باب Øقيقت
> بدÙÙ† ترديد هر كسي Øاضر است Ú¯Ùته اي را
كه Ø®Ùد به آن باÙر دارد را بعنÙان Øقيقت
تصديق كند . بعنÙان مثال چنانچه كسي
معتقد باشد كه خدا ÙجÙد دارد مي Ú¯Ùيد اين
Øقيقت است كه خدا ÙجÙد دارد. اين در
Øاليست كه اين شخص Ø®Ùد مي داند كه Øقيقت
ÙجÙدي خدا ( از ديدگاه كسي كه بدان معتقد
است)
> با آنچه ا٠در ذهن Ø®Ùد پرÙرانده است ØŒ
يكي نيست . با تÙجه به اينكه Øقايقي ÙجÙد
دارند كه بعلت خارج بÙدن ازمØدÙده علم
Ùرد به آنها Ùاق٠نيست Ùبا تÙجه به اينكه
همگان اشتباه مي كنند ٠ميدانند كه
اقÙالي هستند كه به آنها اعتقاد دارند
Ùلي آنها Øقيقي نيستند ٠با تÙجه به
اينكه معيارها ٠رÙØ´ هايي كه باعث
گرديده تا نتايج كنÙني Øاصل گردد ØŒ
بÙسيله تØقيقات دقيق ٠منظم Øاصل
نگرديده است ٠صØت ملاكهاي Ù…Ùرد نظر در
ترديد است ØŒ پس Ùقط در صÙرتي عقايد راسخ
Ø®Ùد را بدÙÙ† تامل بعنÙان Øقيقت قبÙÙ„
Ø®Ùاهيم كرد كه آن نتايج بÙسيله رÙشها Ù
ملاكهاي قطعي ٠تغيير ناپذير Øاصل
> گرديده باشد. Â
> پس بسته به اينكه گذر زمان بر رÙÙŠ
ملاكهاي تعيين كننده Øقيقت تاثير گذار
باشد يا نباشد ØŒ Øقيقت مي تÙاند نسبي
باشد .
> اما در اينكه Ú†Ù‡ امÙري را ملاكهاي
نهايي ٠قطعي بدانيم نظريات مختل٠است .
عده اي مي Ú¯Ùيند ملاك قطعي براي تعيين
Øقيقت عبارت از اجماع ٠مقبÙليت عام
ميباشد گرÙهي ديگر بداهت ذاتي را ملاك
قطعي مي دانند ٠مي Ú¯Ùيند Øقيقت هر Ùكري
عبارت است از بديهي بÙدن آن آنگÙنه كه
درك گردد. پراگماتيست ها مي Ú¯Ùيند شرط
Øقيقي بÙدن يك Ù‚ÙÙ„ عبارت است از Ùايده Ù
سÙدمندي آن از نظر عملي ٠مي Ú¯Ùيند
چنانچه عقايد ما Ù…Ùجب Ù…Ùثر ٠كار آمد شدن
اعمال ما بشÙند تا آنجا كه به اهدا٠خÙد
نايل گرديم ØŒ دراين صÙرت اين عقايد
Øقيقي هستند .
> براي رÙشن تر شدن اين Ù…ÙضÙع يك مثال مي
Ø¢Ùرم :
> در نظر بگيريد شخصي در Øال عبÙر از كنار
خانه ايست كه در آن باز است . بØس
كنجكاÙÙŠ Ùارد خانه مي Ø´Ùد ٠با شخصي
رÙبر٠مي گردد كه بالاي جسدي Ø®Ùنين
ايستاده در Øاليكه چاقÙيي Ø®Ùنين در دست
دارد . اÙلين چيزي كه بذهن Ùرد خطÙر مي
كند اينست كه آن شخص قاتل است . البته اين
درست است كه در Ùاقع چنين بنظر مي رسد
ليكن آيا در Øقيقت نيز چنين است؟ اين
اشتباه مي تÙاند از آنجا ناشي مي گردد كه
اين شخص در قضاÙت Ø®Ùد از ملاكهايي صØÙŠØ
استÙاده نكرده است .
> براي درك اعتبارملاكهايي كه مي تÙان از
آنها به ضرس قاطع استÙاده كرد ØŒ مرتبط
بÙدن Ù…ÙضÙع Ù…Ùرد نظر با ملاك مي باشد .
اين همان مطلبي است كه بسياري از اÙراد
براي مثلا اثبات خدا بدان تمسك مي جÙيند
. مثلا مي Ú¯Ùيند براي درك خداÙند بايد به
دل رجÙع كني.اگر اين مقÙله Ùقط در
دلها(ذهني) مي بÙد درست است در Øاليكه مي
Ú¯Ùيند خدا ÙجÙد دارد ٠نه ÙجÙدي ذهني Ú†ÙÙ†
ÙجÙد ذهني كه نمي تÙاند خالق جهان عيني
گردد . پس ملاك Ù…Ùرد نظر در اينجا
نامعتبر است ٠نتيجه گيري نادرست . دÙمين
مسئله اساسي در بØØ« معرÙت شناسي ØŒ منشا
معرÙت ٠شناسايي مي باشد .
> ريشه معرÙت ٠شناسايي
> در اين مقÙله سه بينش عمده ÙجÙد دارد : 1-
اصالت عقل 2- اصالت تجربه 3- اصالت غير
معقÙÙ„
> اينكه در گذشته گرÙهي از ÙلاسÙÙ‡ Ùقط
براي عقل اعتبار قائل بÙدند ٠منكر ارزش
تجربه بÙدند بدان سبب بÙد كه تجربه را
متكي بر ØÙاس ٠خطا پذير مي دانستند Ù
معتقد بÙدند آنچه Øقيقي است با ابزار
خطا پذير نمي تÙان بدان دست ياÙت . اين
بينش باعث كند گرديدن پيشرÙت در علÙÙ…
طبيعي مي گرديد . ليكن اكنÙÙ† ديگر اين
بØØ« ها Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…ÙŠ باشد بلكه بØØ« بر سر اين
است كه آيا مي تÙان Ù‚Ùلي را قبÙÙ„ كرد كه
مبتني بر تجربه نباشد ؟
> اØكامي را كه بتÙان بدÙÙ† نياز به
تجربه پذيرÙت را اØكام اÙليه مي نامند .
مثلا اينكه بپذيريم مربع چهار ضلع مساÙÙŠ
دارد نياز به تجربه ندارد ٠براي درك
اين Ù…Ùاهيم صرÙا كاÙÙŠ است معاني آنها را
بدانيم اينگÙنه قضايا را تØليلي مي
نامند . Ùلي اينكه بگÙييم مجمÙع زÙاياي
يك مثلث 180 درجه است يك قضيه تجربي است .
اين نكته بيانگر اينست كه براي درك صØÙŠØ
بايد از اصلت عقل ٠تجربه با هم استÙاده
گردد .
> در سيستم اصالت عقل ØŒ شناسايي Ùقط در
اثر Ùعاليت طبيعي ٠منطقي Ù‚Ùاي شناسنده
Øاصل ٠نه از طريق ارتباط با منابع Ù
مراجع باصطلاØ       ÙÙÙ‚ طبيعي . بدين
صÙرت اين سيستم در مقابل اصالت اØساس Ù
عاطÙÙ‡ قرار مي گيرد . پيرÙان سيستم اصالت
عقل به علمي ارج مي نهند كه شناسايي آن
از Ù†Ùع علمي بمعناي خاص است . معرÙت علمي
آنست كه قابليت انتقال بين اذهان را
داشته باشد ٠بتÙان صØت ٠سقم آنرا بنÙعي
تعيين كرد .
> Ùقط بهنگامي مي تÙان نظرياتي را عنÙان
كرده ٠دعÙت به قبÙÙ„ عام كرد كه بتÙان
آنها را بنØ٠رÙشني بصÙرت الÙاظ درآÙرد
تا هر كسي بتÙاند صØت سقم آنرا تعيين
نمايد . يعني نخست بايد جامعه را از سلطه
شعارها ٠عبارات بي معني ، كه غالبا
داراي پشتÙانه اØساسي Ù‚ÙÙŠ مي باشند ØŒ
رهانيد ٠سپس جامعه را در مقابل نظرياتي
كه بÙسيله گرÙهي با نهايت اطمينان عنÙان
مي گردد ٠قابل آزمايش بÙسيله ديگران
نيست ٠بدين سبب مي تÙاند كاذب باشد ØÙظ
نمÙد .
> مثلا Ùلان ÙرمÙÙ„ Ùيزيكي را ما بدÙÙ†
اينكه بدانيم Ú†Ú¯Ùنه Øاصل گرديده قبÙÙ„ مي
كنيم ٠از آن استÙاده مي كنيم . اين با
مطلب قبل مناÙاتي ندارد Ú†ÙÙ† ما نيز مي
تÙانيم با داشتن تجهيزات در آزمايشگاه
آنرا بدست Ø¢Ùريم . Ùلي Ùقتي مي Ú¯Ùييم خدا
ÙجÙد دارد ٠دعÙت مي كنيم تا ديگران نيز
آنرا باÙر كنند اين مسئله اي نيست كه
بتÙان بدان دست ياÙت ٠آنقدري كه
معتقدان به آن Ùكر مي كنند ÙØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª در
اصل ÙØ§Ø¶Ø Ù†Ù…ÙŠ باشد دليل Ù…Øكم براي عدم
ÙضÙØ Ø¢Ù† اينهمه اÙرادي كه در گذشته Ù Øال
بدان اعتقادي نداشتند ٠البته اÙراد
بزرگي هم بÙدند .
> اصالت غير معقÙÙ„ به سيستمي اطلاق مي
گردد كه بر كش٠٠شهÙدي خاص اطلاق مي
گردد . از زمره كساني كه در اين سيستم
قرار مي گيرند      مي تÙان به عارÙان
ØŒ اديان Ù ... اشاره كرد . مقصÙد كساني
هستند كه داراي تجربه خاص هستند مثلا
عرÙا داراي تجربه خاصي بنام Øالات جذبه
٠خلسه عرÙاني هستند كه در اين تجربيات
Øالاتي به آنها دست مي دهد ٠به يقين
باطني مي رسند كه خدا ÙجÙد دارد . اÙرادي
كه داراي چنين تجاربي   مي باشند را
بسختي مي تÙان با براهين عقلي از عقيده
اشان منصر٠ساخت آنها از اØكامي كه
پيرÙان اصالت عقل ٠تجربه درباره ايمان
آنها صادر مي كنند ،
> ترديدي بخÙد راه نمي دهند . اين گرÙهها
Ú†ÙÙ† قادر نيستند كه عقيده Ø®Ùد را بنØÙ
مطلÙبي Ù…Ùجه كنند ØŒ از عقيده Ø®Ùد نيز دست
بر نمي دارند .
> سÙمين مسئله اساسي در بØØ« معرÙت شناسي
ØدÙد شناسايي مي باشد .
> ØدÙد معرÙت ٠شناسايي
> منظÙر از اين مطلب اينست كه آيا شخص مي
تÙاند چيزهايي بغير از استنباط هاي ذهني
Ø®Ùد را درك كند يعني مي تÙاند از ØدÙد
Ø®Ùد Ùراتر رÙد ٠به يك Ùاقعيت متعالي Ù
خارج از ذهن Ø®Ùد نائل آيد ØŸ
> در اين ارتباط سه ديدگاه عمده ÙجÙد
دارد : 1- ايده آليسم 2- رئاليسم 3-
Ù¾ÙزيتيÙيسم
> ايده آليستها مدعي هستند كه كليه
ادراكات ما تجربيات ذهني ما مي باشند Ù
اين ذهن ماست كه اشيا را آنگÙنه كه
ملاØضه مي كنيم ØŒ مي نماياند ٠استدلال
مي كنند كه در صÙرت تغيير شرايط Ù…Øيطي
اشيا نيز داراي صÙرتهاي ديگر مي گردند .
ايده آليستها Øقيقت را در شناسايي مطابق
با ملاكهاي برگزيده مي دانند ٠ملاكهاي
برگزيده را بداهت تجربي ، سازگاري بين
اجزا ٠مقبÙليت عام مي دانند .
> در ارتباط با رئاليسم بر خال٠ايده
آليسم مدعي هستند كه امÙري كه قابليت
تجربه شدن را دارند داراي ÙجÙد Ùاقعي
هستند ٠اصÙلا دلايل ايده آليستها را بي
اساس مي دانند . رئاليست ها مدعي هستند
كه معيارهايي كه ايده آليست ها بكار مي
برند نسبت به معيار تجربه داراي اعتبار
كمتري است ٠مدعي هستند كه تجربه ، ايمان
ما را به Ùاقعيت آنچنان مستØكم مي سازد
كه هيچ انتقادي نمي تÙاند آنرا تغيير دهد .
> Ù¾ÙزيتيÙيستها مدعي هستند كه شناخت Ùقط
به امÙري مي تÙاند تعلق گيرد كه در تجربه
عرضه شده يا بتÙانند عرضه Ø´Ùند . بعبارت
ديگر متعلق شناسايي Ùقط امÙر تجربي است
٠آنچه در Øيطه تجربه قرار نگيرد
ناشناختني است ٠در اين ارتباط به علم
Ùيزيك ارجاع مي دهند . مثال : جريان
الكترÙمغناطيسي در Ø·ÙÙ„ سيم جريان دارد
اين بدان معني نيست كه الكترÙنهاي غير
قابل ادراك ٠تصÙر در Ø·ÙÙ„ سيم در Øركت
اند بلكه چنانچه د٠انتهاي سيم را به يك
آمپرمتر Ùصل كنند عقربه آن Øركت مي كند
كه اين امري تجربي است كه نشاندهنده صØت
Ù…ÙضÙع مي باشد . Ù¾ÙزيتيÙيستها امكان
شناخت عالم ماÙÙÙ‚ Øس
> را انكار مي كنند ٠بنظر آنها تمامي
مسائل مربÙØ· به ماÙراالطبيعه بي اساس
است . در تاريخ ÙلسÙÙ‡ تÙجه بسياري درباره
ماهيت يا ذات اشيا شده است ليكن
Ù¾ÙزيتيÙيستها مدعي هستند كه اين مسائل
اشتباه Ù…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÙŠØ¯Ù‡ است .
> نتيجه گيري :
> در اين مقال مدعي نيستم كه مطلب بغرنجي
را عنÙان كرده ام . Ùقط مي تÙان Ú¯Ùت كه
مرÙري بر برخي شيÙÙ‡ ها ٠سيستمهاي ÙلسÙÙŠ
داشته ام . بطÙر Øتم Ø®Ùاننده بعد از
Ø®Ùاندن اين مطلب آشنايي عميقتري نسبت به
خرد ٠خردگرايي پيدا Ø®Ùاهد كرد .
> بابي ÙƒÙهي
> 28 دي ماه 1381
> baabi_koohi@ yahoo.com
>
>
> IMAN ROSHANGAR
> http://www.imanika. comÂ
> Â
>
------------------------------------
Yahoo! Groups Links
<*> To visit your group on the web, go to:
http://groups.yahoo.com/group/khodshenasi/
<*> Your email settings:
Individual Email | Traditional
<*> To change settings online go to:
http://groups.yahoo.com/group/khodshenasi/join
(Yahoo! ID required)
<*> To change settings via email:
mailto:khodshenasi-digest@yahoogroups.com
mailto:khodshenasi-fullfeatured@yahoogroups.com
<*> To unsubscribe from this group, send an email to:
khodshenasi-unsubscribe@yahoogroups.com
<*> Your use of Yahoo! Groups is subject to:
http://docs.yahoo.com/info/terms/
0 نظرات:
ارسال یک نظر