بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مرتبط با خودشناسی. جهت پیوستن به این گروه و شرکت در بحث‌ها به لینک کنار صفحه مراجعه نمایید

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

[Khodshenasi] تهيت ذهن

تهيت ذهن
روزي مردي دانشمند براي بحث در مورد خود شناسي به ديدن عارفي پارسا مي رود. مرد عارف در مورد خودشناسي شروع به صحبت مي كند و مطالبي را ياد آور مي شود . در طول بحث هرچه مرد عارف مي گفت مرد دانشمند پيرو حرف او مي گفت ما هم همين را داريم . پس از اينكه لحظاتي با سكوت بين آن دو رد وبدل شد مرد عارف ليواني به دست مرد دانشمند داد و شروع به ريختن چاي در داخل آن نمود به گونه اي كه چايي از ليوان سر ريز شد اما همچنان مرد عارف مشغول ريختن چاي بود . در اين لحظه مرد دانشمند بر آشفت و گفت چاي از ليوان سر ريز شده اما شما در داخل آن چايي مي ريزيد كه در اين لحظه مرد عارف گفت : دوست من ظرف ذهني شما نيز به مانند اين ليوان پر گشته و تا وقتي آن را خالي نكرده ايد جايي براي يادگيري مطلب جديد وجود ندارد.
در تمام زمينه هاي زندگي برخورد ما با آن به گونه اي است كه هيچگاه ظرف ذهني خود را خالي نمي كنيم و هرچه قرار است ياد بگيريم با دانسته هاي قبلي خود مورد نگرش قرار مي دهيم . در واقع اگر نيك بنگريم خرد مندي چيزي جز زدودن غبار دانسته ها از ذهن نيست اما كاري كه ما مي كنيم مدام به دانسته هاي قبلي خويش اضافه مي كنيم و نام آن را خرد مي گذاريم . و وجود همين دانشها است كه مسبب بر خورد فريب آميز ما با زندگي است .
خردمندي ياد آوري مطالب آكادميك نيست بلكه شناختي است كه با نفي افكار آغاز مي كند .كدامين فكر ؟ كدامين له ؟ كدامين عليه ؟





__._,_.___

Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

0 نظرات: